سلام.

صورت زشت نفرت انگیز است و صورت زیبا دل ربا است.

 این اشتیاق و نفرت، نوعی اعلام موضع درونی نسبت به آن زشتی و زیبایی است.

کوشش انسان هماره در بند این کشش دوسویه است. به همین ترتیب ما در باره زشتی و زیبایی اعمال» یا احوال» آدمیان نیز قضاوتی روانی و موضعی درونی داریم. با این قضاوت درباره ی صورت و ظاهر انسان ها به راحتی به دست می آید اما چیزی که مشکل است فهمیدن باطن انسان است.
    دانش اخلاق بحث از زشتی و زیبایی روح و رویه بشر است و به خواهش ها و اعمال انسان نیز تعمیم می یابد. این زشت و زیبا در اخلاق، بد و خوب نامیده شده است.
    دغدغه اخلاق رشد و تعالی بشر است.

اخلاق و تربیت، بشر را در تمام ساحت های وجودی، زیبا و ستودنی می خواهد.

زیبایی سیرت بر خلاف زیبایی صورت اکتسابی است.

برای نیک سیرتی بایدهم بخواهیم و هم بکوشیم؛ و خودسازی همین در صدف خویش گهر ساختن» است. بی تردید برای نیل به این هدف نیازمند آگاهی هایی همچون مقاصد، موانع، راه ها، روش ها، و ابزارهای ایجاد تحول در خویش هستیم. اخلاق اسلامی» مشتمل بر مباحثی از این دست است.
    اخلاق اسلامی در رویکرد عمومی دین؛ همان شکوفایی فطرت است و بر شناخت خاصی از انسان استوار است. انسان شناسی اخلاقی» انسان شناسی تحولی است. این به این معناست که زمانی م میتوانیم اخلاق یک انسان را بشناسیم که او در حال تحول اخلاقی است که این در طی زمان پیش می آید.

در جلسات بعد درباره ی اقسام اخلاق کمال حیا و.صحبت خواهیم کرد.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها